افزونه چیست و چه کار هایی میتواند انجام بدهد ؟

افزونه چیست و چه کار هایی میتواند انجام بدهد ؟ | سقف استفاده از افزونه وردپرس

وقتی در حوزه طراحی سایت و ساخت سایت قدم میگذارید یکی از پر تکرارترین کلماتی که میشنوید افزونه است که کار را برای طراحان سایت احت کرده است.در این مقاله میخواهیم به شما توضیح دهیم افزونه چیست و چه کاربردی دارد؟

با شرکت در کلاس های بهترین دوره وردپرس مدرک بین المللی فنی و حرفه ای دریافت کنید و به سرعت کسب درآمد کنید.

افزونه چیست

افزونه وردپرس یا پلاگین وردپرس در واقع برنامه های کوچک و کم حجمی می باشد که به منظور افزودن امکانات جانبی و مکمل به سایت آن ها را بر روی وردپرس و یا سایت هایی با سایر cms ها نصب می نماییم.

در پاسخ به سوال افزونه یست باید به زبان ساده بگوییم که افزونه ها مولفه های نرم افزاری هستند که میتوانند به برنامه های کامپیوتر قابلیتی را اضافه کنند و این افزونه ها به تنهایی نمیتوانند کاربردی داشته باشند.

برای هر کاری که فکرش را بکنید یک افزونه وجود دارد!!!

بدون وجود افزونه شما فقط می توانید از امکانات محدودی که در هسته وردپرس وجود دارد استفاده نمایید ولی افزونه ها به شما اجازه ایجاد قابلیت های بیشتری را در سایت می دهند.

در واقع طراحی یک سایت به شکل حرفه بدون انتخاب افزونه ها امکان پذیر نمی باشد.

البته بدون استفاده از پلاگین های وردپرس هم می توانید یک سایت کامل طراحی نمایید و مهم ترین علت طراحی افزونه وردپرس و یا طراحی پلاگین وردپرس بصورت جداگانه حفظ حجم پایین و سبک نسخه اصلی وردپرس می باشد.

نیاز کاربران مختلف به افزونه ها متفاوت می باشد و به همین دلیل هر شخص می تواند با توجه به نیاز و کاربری سایت خود از افزونه های مختلفی استفاده نماید.

در سایت وردپرسی پس از نصب یک افزونه بخش های جدیدی که مربوط به تنظیمات و قابلیت های افزونه می باشد به پیشخوان وردپرس سایت شما اضافه می گردد و شما با استفاده از این بخش ها می توانید به بخش های مختلف افزونه دسترسی داشته باشید.

پلاگین یا افزونه وردپرس، فایل های نصبی می باشند که پس از نصب آن ها بر روی وردپرس امکانات جدیدی به سایت شما اضافه می گردد.

شما به منظور افزایش قابلیت ها و همچنین زیبایی سایت خود به کمک افزونه ها و بدون نیاز به کد نویسی و اطلاعات فنی این کار ها را انجام می دهید.

افزونه چیست
افزونه چیست

معنی افزونه چیست

افزونه به انگلیسی پلاگین (Plug-in) یا (Add-on) میباشد که در پاسخ به سوال معنی افزونه چیست میتوان گفت این کلمه انگلیسی از دو بخش (Plug) و (in) ساخته شده و هر بخش معنی جداگانه دارد.

(Plug) به معنی دو شاخه و (in) به معنی داخل و درون میباشد و این کلمه انگلیسی به معنی دو شاخع درون پریز برق میباشد.

به این ترتیب ما میتوانیم به وسیله جزیا برق یا جریان مادر که همان برنامه است با استفاده از ابزار های الکتریکی که نقش پلاگین ها یا افزونه ها رادارند میتوانیم امکانات لازم را دریافت کنیم.

پس باتوجه به این تفسیر میتوان گفت تا زمانی که دو شاخه برق داخل پریز است میتوان از امکانات ابزار الکتریی استفاده کرد و تا زمانی که از افزونه استفاده میشو میتوان قابلیت هایی را به سایت افزود و از آن ها استفاده کرد.

اگر میخواهید در مدت زمان کوتاهی کار با وردپرس را یاد بگیرید و در مدت زمان کوتاهی سایت طاحی کنید و کسب درآمد کنید میتوانید در آموزش آنلاین طراحی سایت آموزشگاه آریا تهران شرکت کنید.

پلاگین (افزونه) چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر به اندازه کافی در رسانه‌‌های اجتماعی و فضای اینترنت وقت بگذرانید در حالیکه با مقوله وب سایت یا وبلاگ هم آشنایی مختصری داشته باشید، پلاگین یا افزونه وردپرس اصطلاحی است که مطمئنا به آن بر خواهید خورد. پلاگین‌ها که ممکن است شما آن‌‌ها را با نام افزونه هم بشناسید، در حقیقت بخش جدایی ناپذیر برنامه‌‌‌های کامپیوتری، علی‌الخصوص در حوزه وبگردی و تولید محتوا در اینترنت هستند. این ابزارها بوجود آمده اند تا اطمینان حاصل کنند که ما در برآوردن نیاز‌‌های اساسی‌‌مان، از مشاهده اسناد گرفته تا تماشای فیلم یا اجرای یک بازی، با مشکلی مواجه نباشیم. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی ماهیت و کاربرد افزونه‌ها در دنیای کسب و کار دیجیتال بپردازیم.

عملکرد پلاگین چگونه است

بعد از آن که متوجه شدیم افزونه چیست سوالی که مطرح میشود این است که عملکرد پلاگین چگونه است و در طراحی پلاگین وردپرس باید چه مواردی رعایت شود تا بتوان از حداکثر مزایای استفاده از پلاگین‌ها بهره برد.

برنامه میزبان باید راهی برای نصب و تبادل طلاعات افزونه برقرار کند تا اطلاعات افزونه در میزبان اجرا شود و قابلیت های مورد نظر افزوده گردد.

به عبارت دیگر میتوان گفت که افزونه ها برای افزودن قابلیت به یک سایت نیاز به برنامه میزبان مانند cms وردپرس دارند در حالی که برنامه های میزبان میتوانند مستقل از فزونه ها به کار خود ادامه دهند و نیازی به پلاگین ها ندارند.

برای سفارش طراحی سایت ارزان و مشاهده قیمت نمونه کار های آریا تهران وارد صفحه سفارش طراحی سایت ما شوید.

عملکرد پلاگین چگونه است
عملکرد پلاگین چگونه است

برخی از نرم افزار‌‌‌‌هایی که از پلاگین‌‌ها استفاده می‌‌‌کنند

در این قسمت میخواهیم برای آن که شما بهتر بدانید افزونه چیست و چه کاربردی دارد برخی از نرم افزار‌‌‌‌هایی که از پلاگین‌‌ها استفاده می‌‌‌کنند را به ما معرفی کنیم تا با انواع کاربرد پلاگین یا افزونه در برنامه های مختلف آشنایی پیدا کنید.

  • مرورگر وب

نرم افزار های زیادی از پلاگین ها برای افزودن قابلیت های بیشتر استفاده میکنند اما در میان همه نرم افزار ها مرورگر وب رتبه اول را دارد.

این افزونه ها و ی پلاگین ها در مرمروگر های وب با عنوان Extension به کار میرود و شما میتوانید با نصب انواع اکستنشن در مرورگر های وب قابلیت های زیادی را به آن ها بیفزایید.

بهتر است بدانید انواع پلاگین های مرورگر وب در سایت های معتبری که به خودشان تعلق دارد قابل دانلود هستندو شما میتوانید برا افزودن هر قابلیتی به مرورگر وب تان تنها نام آن افزونه را سرچ کنید.

بهتر است افزونه ای مورد نظرتان را از سایت های اصلی آن ها دانلود کنید تا ویروسی به سیستم شما انتقال پیدا نکند.

شما حتی میتوانید برای اضافه کردن VPN به مرورگرتان از افزونه های آن ها استفاده کنید. از افزونه هایی که میتوان ر مرورگر از آن ها استفاده کرد میتوان به Adobe Flash Player، Java، Silverlight، QuickTime و Unit اشاره کرد.

آموزشگاه آریا تهران بهترین آموزشگاه طراحی سایت در تهران میباشد که دوره های طراحی سایت را به صورت حضوری و آنلاین مطابق با سرفصل های سازمان فنی و حرفه ای کشور برگزار میکند. شما میتوانید با مهرات های تدریس شده در این دوره ها به سرعت وارد بازار کار شوید و درآمدزایی داشته باشید.

  • نرم افزار های ویرایش صدا

برنامه هایی مانند Ardour و Audacity از مزایای استفاده از پلاگین‌ها برای ارائه خدمات تغییر صدا استفاده میکنند.

  • سرویس دهنده ایمیل

سرویس دهنده های ایمیل از افزونه ای به نام Pretty Good Privacy برای رمز گذاری و رمز گشایی ایمیل شان استفاده میکنند و از مزایای استفاده از پلاگین‌ها برای ارائه خدمات مدیریت ایمیل بهره میبرند.

  • شبیه ساز کنسول بازی های کامپیوتری

این شبیه ساز ها برای آن که زیر سیستم های پلتفرمی برای اجرای بازی تست و آزمایش شوند از پلاگین ها کمک میگیرند.

  • نرم افزار های گرافیکی

برای مثال پرکاربردترین نرم افزار گرافیکی Photoshop برای آن که از فرمت های مختلف عکس پشتیبانی کند از مزایای استفاده از پلاگین‌ها بهره میبرند.

  • ویرایشگر های متن

برای ان که از زبان های مختلف در برنامه های ویرایشگر متن مانند jEdit پشتیبانی شود لازم است که از افزونه ها در آن ها استفاده شود.

  • پخش کننده های رسانه

پخش کننده های رسانه ای مانند Winamp نیز برای آن که بتوانند از زبان های مختلف پشتیبانی کنند لازم است که در آن ها پلاگین ها نصب شود.

از دیگر مقالاتی که در این زمینه به نظر میرسد به درد شما میخورد آموزش گذاشتن نوشته در وردپرس میباشد که پیشنهاد میشود حتما این مقاله را بخوانید تا با بخش های پنهان که شاید در بخش اضافه کردن نوشته کمتر به آن دقت کرده اید آشنا شوید.

کاربرد پلاگین یا افزونه چیست

تا اینجا متوجه شدیم پلاگین چیست و با مزایای استفاده از پلاگین‌ها تا حدودی در برنامه های مختلف آشنا شدیم. در این قسمت میخواهیم پاسخ به سوال کاربرد پلاگین یا افزونه چیست را بدهیم و شما را بیشتر با کاربرد های آن ها آشنا کنیم.

افزونه های وردپرس به زبان PHP نوشته شده اند و همین باعث میشود که شما میتوانید بدون دانستن برنامه نویسی قابلت های زیادی را به سایت تان اضافه کنید.

برای آن که به زبان ساده بتوانیم به سوال کاربرد پلاگین یا افزونه چیست پاسخ دهیم در قالب یک مثال موضوع را برای شما باز میکنیم.

فرض کنید خانه ای ساخته ایم که در این خانه هیچ وسیله ای نیست. بای آن که بتوانید بخش آشپزخانه را برای پختن و نگهداری غذا آماده کنی نیاز است که ابزار های مختلفی را در آن قرار دهید مثل گاز و یخچال و … .

در این صورت است که آشپزخانه تفاوت با یک اتاق خالی پیدا میکند و میتوان در آن به کار پختن غذا پرداخت. همین موضوع برای سایر بخش های خانه مانند اتاق خواب و حال و پذیرایی نیز صادق است.

حالا همین مثال را برای یک سایت در نظر بگیرید. وقتی یک هاست و دامنه میخرید مثل این است که زمین یک خانه را خریداری میکنید و وقتی روی آن وردپرس نصب میکنید و صفحات مختلف آن را طراحی میکنید در این حالت خانه ساخته شده است.

حالا برای آن که بتوانید به صفحات مختلف سایت تان قابلیت های زیادی اضافه کنید و آن را برای کاربردی که برایش در نظر گرفته اید آماده سازید یا باید از کدنویسی کمک بگیری و یا اگر به زبان های برنامه نویسی تسلط ندارید میتوانید با نصب افزونه به هدف تان برسید.

دلیل طراحی افزونه وردپرس در سراسر جهان نیز به همین دلیل میباشد و فکر طراحی پلاگین وردپرس برای راحتی کار طرحان سایت شکل گرفت.

به این ترتیب با طراحی پلاگین وردپرس همه میتوانند بدون ان که درباره زبان های برنامه نویسی بدانند قابلیت های زیادی را به سایت شان اضافه کنند.

البته باید بدانید که در کنار همه مزایای استفاده از پلاگین‌ها در سایت اگر در انتخاب افزونه دقت نداشته باشید و افزونه های زیادی را در سایت تان نصب کنید سرت سایت شما به شدت افت پیدا میکندو همین امر میتواند تاثیر منفی در سئو سایت تان داشته باشد.

به همنی دلیل گفته میشود تا حد امکان از افزونه های کمی در سایتی که قصد سئو کردن آن را دارید استفاده کنید و در انتخاب افزونه وردپرس دقت بیشتری داشته باشید.

کاربرد پلاگین یا افزونه چیست
کاربرد پلاگین یا افزونه چیست

نصب افزونه وردپرس

در قسمت مخزن افزونه های وردپرس تعداد بی شماری از افزونه ها قرار دارد که شما به راحتی می توانید افزونه مورد نظر خود را در این قسمت پیدا و نصب نمایید و همین یکی از دلایل مهم انتخاب وردپرس به عنوان یک سیستم مدیریت محتوای بسیار قدرتمند می باشد.

برای نصب افزونه های وردپرس توصیه می شود به جهت حفظ امنیت سایت همیشه از قسمت مخزن اقدام به نصب افزونه ها نمایید.

اگر میخواهید بیشتر با بخش تنظیمات در پیشخوان وردپرس آشنا شوید میتوانید مقاله آموزش تنظیمات وردپرس را بخوانید.

چندتا افزونه وردپرس داریم؟!

تا بحال حدود ۱ میلیون افزونه مختلف برای وردپرس طراحی گردیده است، یعنی شما برای افزودن قابلیت های مختلف به سایت خود حدود ۱ میلیون انتخاب مختلف بین افزونه ها دارید!!! و این نشان دهنده قدرت وردپرس در پشتیبانی از نیاز های طراحان وب می باشد.

حال برخی از این افزونه ها به صورت رایگان ارائه و برخی دیگر بصورت غیر رایگان و پولی ارائه شده است.

افزونه‌ها ممکن است کوچک باشند و فقط یک ویژگی کوچک را ارائه دهند (مثل اضافه کردن یک تصویر به نوار کناری). یا ممکن است بسیار برزگ باشند و حتی پلتفرم خاص خود را داشته باشند (برای مثال: افزونه ووکامرس).

افزونه‌هایی که ویژگی‌های بیشتری دارند ممکن است خودشان هم افزونه‌های اضافی برای گسترش خود داشته باشند؛ درست مثل خود وردپرس.

سقف استفاده از افزونه وردپرس

بدیهی است که با نصب هر افزونه وردپرس یکسری اطلاعات و کد به سایت شما اضافه می گردد و به حجم آن می افزاید، برخی گمان می کنند که نصب افزونه های مختلف باعث کاهش سرعت بارگذاری سایت می گردد، ولی در اینجا باید بگوییم نصب افزونه هایی که بصورت درست و بهینه کدنویسی شده اند آسیبی به سایت نخواهند زد.
بنابراین در هنگام نصب پلاگین های مختلف باید از صحت و اعتبار آن مطمئن شوید.

نکته مهم:

سعی کنید فقط از مخزن وردپرس و یا سایت های معتبر افزونه های وردپرس را تهیه نمایید.

سقف استفاده از افزونه وردپرس
سقف استفاده از افزونه وردپرس

افزونه وردپرس چگونه ساخته می شود؟!

طراحی افزونه یا پلاگین وردپرس توسط برنامه نویسان و توسعه دهندگان وب که به زبان های PHP و MySQL و همچنین توابع هسته وردپرس مسلط هستند انجام می گردد.

شما نیز اگر به زبان های گفته شده تسلط دارید می تونید به راحتی وارد کار طراحی افزونه وردپرس شوید و در سایت خود استفاده نمایید و آن را انتشار داده و در اختیار سایر کاربران وردپرس قرار دهید.

جمعبندی

ما در این مقاله تلاش کردیم بهشما توضیح دهیم افزونه چیست و چه کاربردی دارد و شما را با مزایای استفاده از پلاگین‌ها در سایت ها آشنا کنیم. دقت داشته باشید که افزونه وردپرس رایگان را از سایت های معتبر دانلود کنید و اگر خودتان زبان برنامه نویسی PHP میدانید برای طراحی افزونه وردپرس برای سایت خودتن و یا برای فروش اقدام کنید. اگر سوالی در زمینه افزونه وردپرس و کاربرد های افزونه دارید میتوانید در بخش نظرات سوالتان را مطرح کنید.

مقالات مرتبط:

برگه ها در وردپرس

برچسب در وردپرس

بخش رسانه در وردپرس

دسته بندی در وردپرس

منبع

جدیدترین مقالات

اخبار سایت خود را در وب مهراز منتشر کنید

با وب مهراز همکاری کنید و کاربران را با خدمات سایت تان آشنا نمایید.