ابزار URL inspection چیست؟ و چه کاربردی دارد به همراه مزایا و معایب آن

ابزار URL inspection چیست؟ و چه کاربردی دارد به همراه مزایا و معایب آن

معرفی ابزار URL inspection

ابزار URL inspection یا بازرس آدرس سایت در واقع ابزاری برای ارائه گزارش در مورد فرایند ایندکس پیچ های مختلف سایت شماست.

اطلاعاتی در مورد خطاهای AMP، خطاهای ایندکس، خطا های داده های ساختار یافته (structured data errors) و….

باید بدانید که این URL inspection ابزار جدید سرچ کنسول است که بصورت پیشرفته تر تمام کار fetch as google در ورژن قدیمی را انجام می دهد.

خوب این گزارش ها به چه دردی می خورد؟

برای اطلاع از اهمیت این اطلاعات مقاله Index چیست را مطالعه کنید. همچنین اگر به زبان انگلیسی مسلط هستند خواندن مقاله URL Inspection Tool از صفحات پشتیبانی گوگل خالی از لطف نیست.

کاربرد بخش URL Inspection

به طور کلی کاربردهای این ابزار، به ۵ بخش زیر تقسیم می شود:

  • مشاهده وضعیت فعلی ایندکس یک URL خاص.
  • بررسی فوری و آنی وضعیت یک URL.
  • ارسال درخواست ایندکس و بازرسی برای URL هایی که ایندکس نشده اند.
  • ارسال درخواست ایندکس و بازرسی مجدد برای URL هایی که محتوای آنها آپدیت شده است.
  • مشاهده نسخه رندر شده صفحه توسط گوگل.
  • عیب یابی یک صفحه از دست رفته.

پیشنهاد ویژه: اگر نیاز به طراحی سایت، باز طراحی سایت و یا عیب یابی سایت دارید همین حالا می توانید از خدمات طراحی سایت ارزان مجموعه آریا تهران استفاده کنید.

مشاهده وضعیت فعلی ایندکس یک URL خاص

این قابلیت یکی از قابلیت های پر استفاده بخش URL Inspection در گوگل سرچ کنسول جدید است.

به کمک این قابلیت شما می تواند خیلی سریع از وضعیت فعلی ایندکس یک URL خاص اطلاع پیدا کنید. اینکه آیا آن URL ایندکس شده یا نه. و اگر ایندکس نشده دلایل ایندکس نشده آن چه بوده است.

اما چطور؟

شیوه استفاده از URL Inspection

شیوه استفاده از URL Inspection

برای استفاده از ابزار URL Inspection بعد از اتصال و  نصب گوگل سرچ کنسول باید ابتدا وارد Property مد نظر خود شوید.

همانطور که در شکل بالا نمایش داده شده، ابزار URL Inspection در بالای نوار سرچ کنسول نسخه جدید گوگل قرار داده شده و کافی است URL مورد نظر و مرتبط با Property خود را در این سرچ باکس وارد کرده و اینتر کنید.

بعد از enter کردن و پس از چند ثانیه یکی از پنج حالت زیر برای شما نمایش داده خواهد شد.

  • URL is on Google
  • URL is on Google, but has issues
  • URL is not on Google
  • URL is not on Google: Indexing errors
  • URL is an alt version
پیغام URL is on Google

URL is on Google

پیغام URL is on Google به این معنی است که آدرس شما واجد شرایط نمایش در نتایج گوگل است و توسط گوگل ایندکس شده است و می تواند در نتایچ گوکل نمایش پیدا کند. البته اگر مشمول یک اقدام دستی یا درخواست حذف نباشد.

در خصوص نکته آخر در آموزش های بعدی صحبت می کنیم. همین مقدار بدانید که مثلا اگر به شکل موقت از ابزار Remove URLs برای حذف یک ادرس به شکل موقت در سرچ کنسول استفاده کردید و گوگل همان آدرس را با پیغام “URL is on Google” نشان می‌ دهد به این معنی نیست که آن آدرس در نتایج نمایش داده می‌ شود.

ابزار Remove URLs یک ابزار برای اقدام دستی جهت حذف موقت یک URL است که بعدا در مورد آن توضیح خواهیم داد.

پیام URL is on Google, but has issues

URL is on Google, but has issues

خطای URL is on Google, but has issues یعنی صفحه مورد نظر فعلا ایندکس شده و در نتایج گوگل نیز حضور دارد، اما فرایند Crawl allowed و Page fetch دچار مشکل استو احتمالا نمایش درست Structured data ها و Enhancement دارای ارور است.

به دلیل اهمیت ترافیک و ورودی، صفحاتی با این ارور می بایست سریع مورد توجه قرار بگیرند.

پیشنهاد ویژه: برای کسب رتبه های تاپ در نتایج گوگل و افزایش ترافیک وب سایت خود، از خدمات آموزش سئو ما استفاده کرده و یا در کلاس سئو مجتمع فنی آریا تهران شرکت کنید.

پیام URL is not on Google

URL is not on Google

این پیام به این معنی است که URL شما ایندکس نشده و در نتایج گوگل نیز نمایش داده نمی شود. اما علت URL is not on Google چیست؟

در این حالت دو پیش بینی متصور است:

۱- ربات گوگل به هر علتی هنوز در صفحه شما خزش نداشته و هنوز آن را مشاهده نکرده تا آن را فنچ کند. پس باید از گزینه Request indexing برای درخواست ایندکس استفاده کنید. تا ربات گوگل به صفحه شما سر بزند.

۲- این صفحه دارای مشکل است. چطور بفهمیم؟ در وهله اول اگر روی Request indexing کلیک کردید، با خطای indexing request rejected روبرو می شوید.

خطای indexing request rejected

این ارور به شما می گوید که اگر گوگل هم بخواهد، نمی تواند آن صفحه را ایندکس کند. چرا؟

این ارور می تواند به یکی از علت های زیر باشد:

  • از تگ noindex برای این صفحه استفاده شده.
  • در فایل robots.txt دسترسی به این صفحه منع شده.
  • این صفحه یک صفحه محرمانه و خصوصی بود و دارای رمز عبور است.

نکته مهم:

برای اطمینان بیشتر از مشکل دار بودن با نبودن صفحه حتما از گزینه LIVE TEST استفاده کنید.

همچنین صفحات دارای مشکل در قسمت Coverage کنسول به عنوان error مشخص می شوند.

URL is not on Google: Indexing errors

خطای URL is not on Google: Indexing errors به شما هشدار می دهد که برای ایندکس شدن صفحه شما یک مشکل وجود دارد، که به ربات های گوگل اجازه ایندکس شدن صفحه را نمی دهد.

برای رفع این خطا در ابتدا باید بدانید مشکل است از کجاست. معمولا در جدول coverage اطلاعاتی از مشکل مذکور مثل تصویر زیر ارائه می شود.

خطای Indexing errors

برای حل این دست مشکلات خواندن مقاله بخش coverage می تواند شما را یاری کند. همچنین مقالات ارور ها ۴۰۰ و ارور های ۵۰۰

خطای URL is an alt version

URL is an alt version

خطای URL is an alt version به این معنی است که آدرس درج شده در واقع جایگزین یا همان alternate یک صفحه دیگر است. به عبارتی دیگر یعنی صفحه وارد شده یک صفحه فرعی است و به صفحه دیگر اشاره می کند. در اکثر مواقع برای این ارور نیازی نیست کار خاصی انجام بدهید، مگر در موارد خاص.

توجه داشته باشید این به معنی ریدایرکت شدن نیست. در واقع این صفحات موجود هستند اما ممکن است دارای تگ canonical بوده و یا جزو صفحاتی که نسخه موبایل یا دسکتاپ جداگانه دارند، باشند.

inspect canonical URL
inspect canonical URL

inspect canonical URL

معمولا همراه با پیغام URL is an alt version تصویری به شکل بالا نیز خواهید دید که URL اصلی را به شما نشان می دهد.

آموزش طراحی سایت رایگان ما استفاده کنید. همچنین می توانید در دوره طراحی سایت مجتمع فنی آریا تهران شرکت کنید.

درخواست ایندکس در گوگل

پیش تر گفتیم که بعضا برای بعضی صفحات با خطای URL is not on Google مواجه می شویم. یا سایر خطاهایی که باعث عدم نمایش صفحه ما در گوگل شده است. در این حالت باید چه کنیم؟

یا اگر جدیدا مقاله یا صفحه ای را منتشر کرده ایم، چطور از گوگل درخواست کنیم سریع تر صفحه مورد نظر را ایندکس کند؟

ابزار URL Inspection در سرچ کنسول جدید این امکان را برای شما فراهم کرده است.

درخواست ایندکس در گوگل با request-indexing

REQUEST INDEXING

یکی از راه های تسریع ایندکس شدن در گوگل استفاده از گزینه درخواست ایندکس در گوگل یا گزینه request indexing است.

شما به کمک این گزینه می توانید صفحه خود را در صف ایندکس گوگل قرار داده و از گوکل بخواiید که این صفحه را بازدید کرده و مشکلات آن را اعلام کنید.

چه موقع از REQUEST INDEXING استفاده کنیم؟

مظابق شکل بالا می توانید برای موارد زیر از درخواست ایندکس در گوگل استفاده کنید:

  • صفحه ای جدید منتشر کرده اید.
  • اگر صفحه شما ارور های ساختای و تگ هایی که باعث عدم ایندکس شدن را نداشت و باز هم با خطای URL is not on Google مواجه شد.
  • ارورهای مربوط به یک صفحه خاص را برطرف نموده اید.
  • صفحه خود را از نظر محتوایی آپدیت کرده اید تا در نتایج گوگل و سئو رتبه بهترین کسب کنید.

درصورتی که به دلیل هر یک از موارد فوق قصد استفاده از REQUEST INDEXING را داشتید کافی است این گزینه را فشار داده تا حالت Page changed به indexing requested تغییر کند.

چه تعداد می توانیم از REQUEST INDEXING استفاده کنیم؟

متناسب با نوع و عملکرد وب سایت شما استفاد از گزینه REQUEST INDEXING دارای محدودیت روزنه است.

فراموش نکنید که ارسال درخواست های مکرر هیچ تاثیری در صف ایندکس شما ندارد.

TEST LIVE URL

این گزینه نیز یکی دیگر از ابزار های بخش URL Inspection در سرچ کنسول است. به کمک این گزینه می توانید بصورت آنی و در لحظه از وضعیت Coverage و ایندکس صفحه اطلاع پیدا کنید.

URL is available to Google

در بسیاری از مواقع که عدم نمایش در گوگل برای شما سوال شده است و با پیغام URL is not on Google مواجه هستید، برا اطلاع از عدم وجود مشکل در ایندکس صفحه، قبل از هر کاری از ابزار TEST LIVE URL استفاده کنید.

اگر بعد از فشار دادن این گزینه مانند تصویر زیر پیغام URL is available to google برای شما نمایان شد و سایر بخش ها نیز تیک سبز داشتند، یعنی صفحه شما هیچ مشکلی ندارد و به زودی ایندکس شده و در صفحات گوکل نمایش داده خواهد شد.

ابزار TEST LIVE URL در سرچ کنسول

URL is not available to Google

اگر حالت فوق رخ ندهد و مشکلی در ایندکس صفحه وجود داشته باشد با پیام زیر روبر می شوید.

خطای URL is not available to Google

در این حالت با توجه به مشکل پیش آمده می توانید، اقدام به حل مشکل نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله Coverage را مطالعه کنید.

اطلاعات Coverage در بخش URL Inspection

در بخش Coverage ابزار URL inspection جزئیات بیشتری از صفحه مورد نظر در اختیار شما قرار می گیرد. اطلاعاتی مثل آخرین خزش، اطلاعات سایت مپ، وضعیت صفحات ارجاع شده، دسترسی ربات‌ های گوگل ، فچ شدن یا نشدن و … که در ادامه در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

اطلاعات این بخش در سه دسته زیر در اختیار شما قرار می گیرد.

  • Discovery
  • Crawl
  • Indexing
اطلاعات Coverage در بخش URL Inspection

Discovery

بخش Discovery در مورد اینکه این URL چطور کشف شده گزارش می دهد. اینکه آیا این URL در Sitemaps قرار دارد یا نه؟ توسط Referring page پیدا شده یا نه؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایت مپ، مقاله سایت مپ چیست را مطالعه کنید.

صفحه ارجاع یا Referring page نیز به صفحه ای گفته می شود که URL ما را در خود داشته یا صفحه کانونیکال این URL بود یا به این صفحه ریدایرکت شده، و بطور کلی به صفحه ما رفرنس داده و از آن طریق ربات گوگل صفحه را اصطلاح کشف یا Discover کرده.

اگر در انتهای این بخش با جمله “” URL might be known from other sources that are currently not reported “” روبرو شدید یعنی گوگل به غیر از دو روش بالا، و به روشی دیگر که نامشخص است URL شما را پیدا کرده است.

نکته:

در تصویر بالا عبارت N/A یعنی در دسترس نیست.

Crawl

این بخش اطلاعاتی را در مورد خزش ربات، فتچ شدن، ایندکس شدن یا نشدن ارائه می دهد. برای درک بهتر، تعاریفی از این اصطلاحات در ادامه به شما ارائه خواهد شد.

عبارت Last crawl به معنی آخرین زمانی است که این صفحه مورد خزش قرار گرفته. از نظر تحلیل عملکرد سایت این مورد می تواند برای بسیار وب مستر ها مهم باشد.

عبارت Crawled as نشان دهنده نوع رباتی است که صفحه ما را خزش کرده. دو ربات مهم Googlebot desktop و Googlebot mobile بسیاری از خزش ها را انجام می دهند. این گزارش نیز ا نظر تکنیکی می تواند بیانگر مطالب مهمی برای مدیران سایت باشد.

عبارت Crawl allowed نشان می دهد که آیا خزش ربات گوگل توسط عامل محدود کننده ای تحت تاثیر قرار گرفته یا نه. آیا اجازه خزش به آن صفحه را دارد تا آن را Fetch و درنهایت index کند؟

عبارت Page fetch نشان دهنده این است که اگر ربات گوگل اجازه خزش داشته، حال می تواند اطلاعات صفحه را از سرور دریافت کند؟

اگر جواب این سوال مثبت باشد عبارت Successful خواهد بود و اگر جواب منفی باشد عبارت failure را جلو سوال درج می‌ کند و جلوی این عبارت به شکل خلاصه، علت در حد نیم خط ذکر خواهد شد.

عبارت Indexing allowed نیز به این مفهم است که آیا پیج مورد نظر اجازه ایندکس شدن را دارد یا نه؟ مثلا اگر جدیدا شما روی یک صفحه ای متا تگ noindex قرار داده باشید یا در فایل robots.txt برای آن محدودی ایجاد کرده باشید جواب این سوال که آیا ربات گوگل اجازه ایندکس دارد یا نه؟ خیر است.

Indexing

این قسمت نیز به دو بخش تقسیم می شود.

اولی User-declared canonical است. در این حالت، اگر شما به عنوان مدیر سایت یک URL خاص را برای این صفحه به عنوان کانونیکال معرفی کرده باشید، اینجا نمایش داده خواهد شد.

اما پر بودن جلوی عبارت دومی یعنی Google-selected canonical نشان دهنده این است که خود گوگل با توجه به اطلاعاتی که از سایت بدست آورده یک URL را برای URL مد نظر شما canonical کرده، که از نظر سئوی می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

برای درک درست تر این موضوع مقاله کنونیکال چیست را مطالعه کنید. خواندن مقاله سئو چیست و چه کاربردی دارد نیز برای شما جالب خواهد بود.

اطلاعات Enhancement در بخش URL Inspection

اطلاعات Enhancement در بخش URL Inspection

در این بخش شما اطلاعاتی در ارتباط با مورد زیر دریافت خواهید کرد:

  • Page is mobile friendly
  • FAQ
  • Review snippets
  • Sitelinks searchbox
  • و…

عبارت Page is mobile friendly یعنی آیا این صفحه طبق قوانین گوگل برای استفاده در دستگاه موبایل دچار مشکل هست یا نه؟

عبارت FAQ یا همان سوالات متداول نشان دهنده یکی از Google Search’s rich results است که در صورتی که در صفحه مورد استفاده قرار گرفته باشد، تایید آن اینجا نشان داده خواهد شد.

عبارت Review snippets نیز نشان دهنده یکی دیگر از Google Search’s rich results است که درصورت استفاده در صفحه مذکور تایید آن اینجا نشان داده خواهد شد.

عبارت Sitelinks searchbox نیز نشان دهنده یکی دیگر از Google Search’s rich results جذب است که درصورت استفاده در صفحه مذکور تایید آن اینجا نشان داده خواهد شد.

و….

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص موارد بالا، حتما مقاله روش های پیاده سازی Schema در وب سایت را مطالعه کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کنسول می توانید مقاله بخش performance در سرچ کنسول گوگل را نیز مطالعه کنید.

درخواست ایندکس [مجدد] صفحه | Request (re)indexing

با استفاده از ابزار Request (re)indexing شما می‌توانید از ربات‌ گوگل بخواهید که صفحه مد نظرتان را [مجدد] کراول کند. به گفته گوگل فرآیند ایندکس کردن صفحه یک تا دو هفته طول خواهد کشید. شما می‌توانید پیشرفت ایندکس را با استفاده از این ابزار بررسی نمایید.

برای این کار گزینه Request indexing را انتخاب کنید. در صورتی که صفحه شما دچار خطایی نباشد، در صف انتظار ایندکس قرار خواهد گرفت. برای چک کردن صفحه خود میتوانید از ابزار live test استفاده نمایید.

سوالات متداول:

کاربرد URL Inspection چیست؟

بررسی مسائلی مهمی مثل ایندکس شدن یا نشدن صفحه، مشکلات مربوط به Crawl و fetch ربات های گوگل و نشان دادن تایید شدن Enhancement ها و structured data ها

پیغام URL is not on Google یعنی چه؟

یعنی صفحه شما فعلا در نتایج گوگل نمایش داده نمیشود. علت این پیغام می تواند خطاهایی مثل noindex باشد یا اینکه هنوز گوگل به صفحه شما سر نزده است.

گزینه REQUEST INDEXING به چه دردی می خورد؟

برای تسریع شدن ایندکس صفحه شما در گوگل. REQUEST INDEXING یعنی درخواست درخواست ایندکس در گوگل، برای صفحاتی که هنوز ایندکس نشده اند یا آپدیتی روی آنها صورت گرفته است.

منبع

جدیدترین مقالات

برنامه نویسی

بهترین زبان برنامه نویسی

وقتی صحبت از بهترین زبان برنامه نویسی به میان می آید به ذهن هر برنامه نویسی زبان مختص خودش خطور می کند. اما واقعا بهترین

اخبار سایت خود را در وب مهراز منتشر کنید

با وب مهراز همکاری کنید و کاربران را با خدمات سایت تان آشنا نمایید.